Wie is wie?

Ruth Lasters
Creatief Schrijven

Ruth Lasters (1979) schrijft proza, poëzie en opiniestukken over de complexiteit en de schoonheid van haar job als leerkracht in het middelbaar onderwijs. Voor haar roman Poolijs  ontving ze de Debuutprijs. Haar dichtbundel Lichtmeterswerd genomineerd voor de VSB-poëzieprijs en bekroond met de Herman de Coninckprijs.  

‘Schrijven is bij mij simpelweg ontstaan uit een waanzinnige crush op woorden.
Toen ze mij zeiden dat het alfabet slechts zesentwintig letters telt, werd ik wantrouwig want mijn moeder las mij elke avond hele boeken M.G.Schmidt en Dahl voor en die zinnen bleven maar komen en steeds weer duizelingwekkend van elkaar verschillen. Dus zesentwintig letters, dat moest één van die vele dingen zijn die ze je proberen wijs te maken als kind.

Het alfabet, zo'n bijna belachelijk karig instrument dat ongelooflijke combinatiemogelijkheden biedt. Dat daagt mij elke dag uit. Daar ben ik helemaal voor gevallen.’

Bij Creatief schrijven wordt je pen geprikkeld om eigen tekstmateriaal te ontwikkelen. Stap voor stap leer je verschillende genres schrijven, waaronder songteksten. We werken rond ritmiek, rijm, beeldtaal, het mechanisme van ontroering en het neerzetten van personages. 

Patrick Windmolders
AML / Muziektheorie / Songschrijven

Patrick Windmolders studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan de Conservatoria van Antwerpen en Tilburg. Hij behaalde er de diploma’s regentaat muziekopvoeding, bachelor schriftuur en master koordirectie. Hij doceert AML, creatief musiceren en koorzang aan “de!Kunsthumaniora” te Antwerpen. Daarnaast was hij gastdocent in de koorklassen van het Antwerps en Brussels Conservatorium. Hij is dirigent van het “A-koor Antwerpen”, het vocaal ensemble “Reflection” en jurylid bij verschillende provinciale, nationale en internationale wedstrijden en festivals.

Vak: Muziektheorie
In het vak muziektheorie grasduinen we in de praktische harmonie: hoe vormen we akkoorden en hoe verbinden we ze met elkaar tot een expressieve begeleiding. We onderzoeken hoe de theorie de praktijk kan dienen om een song te schrijven met een uitgebalanceerde structuur/architectuur en een juiste woord-toonverhouding. 

Vak: Algemene muziekleer
Om inzicht te krijgen in een partituur onderzoeken we de bouwstenen van de muziek. We trainen het gehoor in een uitgebreide studie van de intervallen,toonladders, samenklanken en ritmische structuren. We leren ze niet alleen herkennen maar oefenen ze ook in tot werkbare, praktische en bewuste elementen waaruit de songs zijn opgebouwd. 


Bert Gielen
Productie / Ensemble

De pianolerares op de muziekacademie voorspelde hem destijds een carrière als klassiek pianovirtuoos… De schok was dan ook groot toen Bert besloot om de academie en bijhorende études vaarwel te zeggen en in allerlei bandjes te gaan spelen: pop, rock, funk, soul, jazz… 

Gezien het aanbod “lichte muziek” in de Vlaamse conservatoria destijds vrij beperkt was, trok hij naar het Rotterdams Conservatorium, afdeling jazz en lichte muziek,  waar hij les kreeg van Rob Van Kreeveld en de diploma’s docerend en uitvoerend musicus voor piano behaalde.


Met Axelle Red tourde hij ongeveer 10 jaar lang de wereld rond. Daarnaast werkte hij in binnen- en buitenland nu eens live, dan weer in de studio met oa. Gorki, Raymond Van Het Groenewoud, Daniel Romeo, Christophe, Leki, Natalia, De Kreuners, Adamo, Soulsister, Ten Feet From Stardom…


Hij wordt vaak gevraagd als bandleider/arrangeur voor muzikale tv shows voor oa. Vrt en Vtm en werkte al een aantal seizoenen als hulpcoach mee aan The Voice Van Vlaanderen, The Voice Kids en The Voice Senior.


Momenteel is hij de vaste pianist/bandleider van Stan Van Samang en Zap Mama en maakt hij als toetsenist deel uit van de stomende funk-formatie OTO Machine.


Bert heeft zijn eigen opnamestudiootje/speeltuin: “2ManyKeyz”, waar zijn uitgebreide collectie oude en nieuwe piano’s, orgels en synthesizers regelmatig worden gebruikt voor opnamesessies allerhande.


Als producer en/of songwriter werkte hij oa. aan opnames voor Stan Van Samang, Wim Soutaer, Brahim, Junior Eurosong, …


Op Dé!Kunsthumaniora is Bert actief als leraar piano, keyboards en muziekproductie. 



Sam Wauters
Songschrijven / Woord

Eerst was er muziek. Goeie muziek en slechte muziek. Goeie muziek gaat naar het hart. 

Later was er theater. Iemand zag in mij een speler. Iemand die acteren benadert vanuit muzikaliteit. 

Heden is er tekst. Lezen en schrijven zijn mijn dagelijks brood. Taal is mijn geloof.
  

jeugdjaren
- geboren op 18 februari 1981 om 23u55, opgegroeid in Essen
- Steinerschool De Es, 4e middelbaar ingestroomd, klas van 2000
- JazzStudio, piano, 2000-2001, de!Kunsthumaniora, 7e jaar, 2001-2002

opleidingen
- master in Drama, optie Kleinkunst, klas van 2007, toen Herman Teirlinck Instituut, tegenwoordig AP School Of Arts, pedagogisch diploma behaald in 2008
- muziekproductie en studiotechniek, MusiCasa, 2013-2014
- basisjaar literair schrijven, Creatief Schrijven, 2022-2023
- SchrijversAcademie, poëzie, aanvang september 2023

lesgeven
- leraar woord bij Muzarto, 2007-2017
- leraar woord en songschrijven op de!Kunsthumaniora, 2010-heden
- docent tekst & creatie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, Educatieve master Drama, 2019-heden

Kyra Cuypers
Zang

Kyra Cuypers begon haar muzikale studies op 8-jarige leeftijd aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woordkunst "Jozef Pauly" te Ekeren. Op 15-jarige leeftijd zette zij haar studies verder aan Dé Kunsthumaniora te Antwerpen waar ze dwarsfluit volgde bij Mieke Cools. Op 17-jarige leeftijd groeide haar interesse voor zang en startte ze met zanglessen bij Dominique Van Sande.
Zij vervolledigde haar studies zang aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel bij docente Beatrijs De Vos.
Kyra volgde masterclasses bij oa. Lieve M.H. Jansen, Jard Van Nes, Axel Everaert en Udo Reinemann. Specifieke workshops Klankgeorienteerd Zingen volgde zij bij Ingrid Voermans, Lut Lemmens en Anita Eggermont.
Koorervaring deed ze op bij op bij oa. Scaldis Cantuat olv Lieve Suys, Ad Mosam Olv Huub Ehlen en Vocaal Ensemble Reflection olv Patrick Windmolders.
Als soliste zong ze oa. Requiem van Brahms, Stabat Mater van Pergolesi, Messiah van Händel en verschillende creaties.
Naast haar activiteiten als uitvoerend musicus is Kyra actief als leerkracht zang in  dé Kunsthumaniora te Antwerpen en als zangcoach bij verschillende koren.

​In de vakken zang en stemvorming wordt er individueel en in groep gewerkt aan een correcte stemtechniek. We passen dit toe in zowel eigen werk als bestaand repertoire.
We gaan op zoek naar hoe stemtechniek kan bijdragen tot een eerlijke vertelling van de muziek.

Jeroen Tilkin
Zang


Jeroen Tilkin (1979) is een creatieve duizendpoot.
Toen hij acht was begon hij piano te studeren. Op zijn twaalfde begon hij in het kinderkoor van de Vlaamse Opera waar hij datzelfde jaar nog een solo rol kreeg in de productie 'Tosca'. Later werd hij gevraagd als één van de jongste solisten ooit in de Vlaamse Opera.
Na zijn studies als leerkracht lager onderwijs, voelde hij de drang om muziek te gaan studeren steeds  groter worden. Hij begon aan het conservatorium van Antwerpen. Daar studeerde hij eerst twee jaar jazz piano om daarna zijn master te behalen als jazz zanger met grote onderscheiding.
Sindsdien combineert Jeroen zijn twee grote passies. Mensen iets bijleren, zelf creatief meewerken aan muziek- en theaterproducties, en zijn muzikale talent uit besteden aan groepen zoals Eddy et Les Vedettes, Nathalie Meskens, de Eilandverkaveling, en vele anderen Tilkin (1979) is een creatieve duizendpoot.



Sander Geudens
Songschrijven 


Sander schrijft en neemt sinds zijn zesde eigen liedjes op. Eerst studeerde hij zelf aan De! Kunsthumaniora. Samen met collega Cami Moonen (AVV) studeerde hij daarna af aan het Conservatorium van Antwerpen, richting kleinkunst. Sindsdien maakt hij elektronische popmuziek met zijn band Men in Tears, waarvoor hij zelf de muziek en videoclips produced, en duikt hij op als eigenzinnige singer-songwriter genaamd Alexander Greenfield.

Hij stampte de Kleinkunst-richting op de Ma’go en de Songwriting richting in de GAMWD Schoten uit de grond.

Liedjes schrijven is een passie, en die wilt hij graag doorgeven!”



Krissie De Waard
AML / Begeleiding

 Krissie de Waard (°Antwerpen, 1983) heeft haar eerste muzikale stappen gezet aan de muziekacademie van Hemiksem. Hier kreeg ze gedurende 10 jaar pianoles van Kris Daelemans en ze volgde er lessen zang, klavecimbel en dwarsfluit.

Na een voorbereidend jaar aan de! Kunsthumaniora van Antwerpen, startte ze hogere muziekstudies aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen. Ze kreeg er pianoles van respectievelijk Pascal Sigrist en Robert Groslot en studeerde er af met onderscheiding. Ze volgde masterclasses en extra lessen bij o.a. Irene Russo, Jard van Nes en Vitaly Samoshko.

 

Krissie is momenteel verbonden aan de! Kunsthumaniora van Antwerpen als leerkracht piano, algemene muziekleer en als pianobegeleider.

Ze begeleidt regelmatig zangers en koren tijdens repetities en concerten en is actief in verschillende ensembles. Samen met collega Jan Schaeken vormt ze een duo saxofoon-piano (“Jan & Krissie”). Zij specialiseren zich in (licht)klassieke muziek voor concerten, opluisteringen, vieringen en recepties. Daarnaast vormt ze samen met fluitiste Liesbet Moeremans “Duo F.R.E.N.C.H”. Hun repertoire bestaat voornamelijk uit Franse muziek voor fluit en piano vanaf het einde van de 19de eeuw.

 

Ze concerteerde in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk en in het Vlaams Parlement. 

 

 


Ilse Stroobant
Piano/Begeleiding


llse Stroobant is een muzikante die van vele markten thuis is. Ze studeerde klassieke piano aan het conservatorium van Antwerpen bij Levente Kende maar heeft ook een sterke link met lichte muziek. Ze treedt op als begeleider van allerlei zangers, koren en instrumentalisten, ze speelde in bands (Al di Miseria, Trosduif, Nòrchestra), muziektheater (‘Pommeliere’ en ‘Hemelsblauw’ van Pantalone) en in orkesten van verschillende musicalproducties (‘The Wizard of Oz’ en Evita van Music Hall, ‘Jesus Christ Superstar’ van Muziektheater Zeeland, ‘ ‘Sunset Boulevard’ en ‘Elisabeth’ van Bruxellons). Dit doet ze als pianiste, keyboardspeler, zangeres en saxofoniste. Verder was ze repetent bij de musicals ‘Evita’ van Music Hall en ‘Sneeuwwitje’ van Deep Bridge. Ze is begeleider en geeft piano aan de academie van Wilrijk, Lier en de!Kunsthumaniora.

Piet Verbist
Ritmiek

Piet studeerde contrabas aan de academies van Ekeren en Turnhout en volgde jazz-stages bij John Clayton, Hein Van De Geijn en Riccardo Del Fra. Hij studeerde gedurende 2 jaar aan de Antwerpse Jazz-Studio bij o.m. Dave Pike, Dennis Luxion en Hein Van De Geyn. In 1994 behaalde hij een eerste prijs “uitvoerend jazzmusicus” aan het conservatorium van Brussel. In 1995 volgde hij masterclasses bij Dave Holland.
Piet speelde tijdens zijn goed gevulde carrière met tal van muzikanten en op tal van podia over de hele wereld.
Piet leidt verschillende eigen bands die hoofdzakelijk zijn composities spelen:

Zygomatik: dit project mengt jazz met rock, soul en funk. Er zijn twee Cd’s verschenen: Zygomatik (’12) en Cattitude (’14)

Mamutrio: Primal Existence (’16)

Piet Verbist Quartet: Suite Réunion (’18). De Cd kreeg internationale erkenning met een lovende recensie in het legendarische Donwbeat Magazine (maart 2019).


Secret Exit Trio: Secret Exit To Another Dimension (’21)

Piet doceert jazz contrabas, samenspel en improvisatie aan het Conservatorium van Antwerpen (KCA) en De! Kunsthumaniora te Antwerpen.


Cami Moonen
Algemene Verbale Vorming


Cami Moonen studeerde van kinds af aan klassieke gitaar op de academie en volgde verschillende theatercursussen. Omdat ze een grote liefde had voor zowel theater als muziek, ging ze na het middelbaar Kleinkunst (Drama) studeren aan het Conservatorium van Antwerpen. Daar kreeg ze een opleiding die acteren, muziek én maken combineerde. Nadat ze daar afstudeerde, behaalde ze ook het diploma van de Specifieke Lerarenopleiding Drama. Ondertussen was ze Art Educator in Residence in DeSingel met een theaterproject voor OKAN-leerlingen.
Vlak nadat ze afstudeerde, vertolkte ze een aantal kleine rolletjes voor theater en televisie (Theater Froefroe, Kopergietery, Over Water, Professor T, Het Verhaal van Vlaanderen) en begon ze les te geven aan de academie Merksem, de academie Ekeren en later ook de Kunsthumaniora.

Na de studies aan het conservatorium voelde ze een sterke noodzaak om nog een andere ervaring op te doen, als tegengewicht en verrijking. Zo kwam ze uit bij het Marina Abramovic Instituut. Daar volgde ze tweemaal een pittige, zesdaagse training voor ‘longdurational performances’.
In 2021 stampte ze haar eigen vzw uit de grond die de bron is van diverse artistieke samenwerkingen en workshops, waaronder ‘ver/veld’.
In 2023 vertolkte ze haar eerste grote rol in een langspeelfilm, het regiedebuut van Dimitri Verhulst ‘Waarom Wettelen’, die in het najaar 2024 te zien zal zijn in de bioscoop.


Michel Froget
Beweging


Grenzeloze passie voor dans en beweging brachten deze man er toe, met allerlei grote namen uit verschillende disciplines samen te werken: Poppin taco(USA), Ray Leeper (USA) of nog Benedicto Cieza (ESP) en Isabelle Becquet (B)om er paar op te noemen. Hij verbreedt zo zijn bewegingsvaardigheid en put uit disciplines zoals Hip Hop, Jazz, Modern maar ook Latin. Ruime muzikaliteit, uitstekende techniek en verrassende originaliteit zijn elementen die hem kenmerken. London, Parijs, New York, Los Angeles en Tokyo met artiesten als Snap, Enrique Eglesias en groep A+ zijn een greep uit de zeer gevarieerde carrière van deze veelzijdige danser en choreograaf. Na een veel bewogen reis op dans vlak, beslist hij zijn kennis te delen met jong talent uit zowel de privé als de professionele sector. Zodoende is hij gedurende meer dan een decennium artistiek directeur van verschillende dansscholen, zoals Move-Dance Center, en begeleidt hij internationale dansevenementen, zoals Dirty Ballet. Nationaal en internationaal is hij een vaste waarde in de danswereld. Zijn kennis, passie en energie vormen de basis voor zijn choreografisch werk. In 2012 was hij jurylid en choreograaf in het televisie dansprogramma “The Ultimate Dance Battle”. Naast zijn werk bij onder andere Move-Dance Center, werkt hij momenteel nauw samen met choreografe Min Hee Bervoets in talrijke workshops en dansstages en is hij repetitor en choreograaf voor Com²pany Cues